top of page
Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Lysshow i Nordens Paris | Tromsø, Norge

Oppdatert: 15. jul. 2019

Som julegave til Sandra (og meg selv) i 2016 hadde jeg brukt noen av de etterhvert mange oppsparte SAS Eurobonus poengene mine til å bestille en kort Tromsø-tur til oss begge. Sandra hadde ikke vært nordfor Trondheim, så dette var jammen på tide. Ila. høsthalvåret på CBS hadde jeg sett muligheten for å ta noen ukes-perioder hjemme i Stavanger i vårsemester hvis jeg skrev eksamensoppgavene mine der, så med innlevering av Strategisk ledelses-eksamen på tirsdag dro vi fra Sola onsdag 15. mars.

Været og vinteren var ikke akkurat slik man skulle forvente seg av Nord-Norge - det var lite snø, rundt 0 grader og meldt nedbør hele oppholdet vårt. Sjansen for å se nordlys var derfor heller liten, og dette var noe vi nesten hadde slått fra oss. Vi tok heller en liten roadtrip østover til Lyngsalpene, kjørte gjennom et stort opptog med nyinnspillingen av Ni Liv med "Fingern" i hovedrollen, ned forbi Lyngseidet, Nordkjosbotn og nordover tilbake til Tromsø. Fin tur, men med lavt skydekke og plutselig snø(sludd)fall var det ikke så altfor mye å se.

Vi hadde fått tips fra Erik om at både Kvaløya, Ringvassøy og Troms fastlandsfjella med Tromsdalen og Skittenelvdalen kunne være enkle, men fine startpunkt for små fjellskiturer og/eller campsites for lavvoen som vi hadde med. Vi hadde også leid tre reinsdyrskinn av Tromsø Outdoor for kun 50 kr/skinn/dag - noe jeg synes var forholdsvis billig. Ekspiditøren var overstrømmende service-minded og hjalp oss med råd og tips - kan anbefales!

Vi prøvde derfor å kjøre nordover langs vestsiden av Tromsfastlandet på onsdagskveld for å se om vi fant et egnet campsite - vi hadde vel egentlig sett oss ut endepunktet for denne turen i høydedraget mellom Dalheim og Oldervik. Derimot så var regnet fast bestemt på å gjøre ting utrivelig, så vi endte opp med å snu å ta inn på en campinghytte på Skittenelv Camping (helt grei standard, og ikke så skittent som man skulle tru).

Torsdag var været litt bedre og vi landet på en lavvo-camp på Finnvikvatnet på Kvaløya bare en ca 20min utafor Tromsø først på Fv863, så til venstre på Fv53. Med litt lavere temperatur og en høyde på rett under 300moh så nedbøren ut til å holde seg til snø, noe som er et must for overnatting ute om vinteren! Med lavvoen på plass ble det en liten tur på fjellski rundtom vannet og opp på noen småfjell i nærheten - ikke noe voldsomme greier.

I kveldinga var planen å grille pølser på bålbøtte og det funka fjell denne gangen. Forrige gang vi prøvde det var i Sirdalen i januar og siden det da var -14 ute lå den kalde luften som et lokk over åpningen i lavvoen og gang på gang slo røyken ned i lavvoen. Føltes som om vi begge hadde røyka 20 sigg dagen derpå. Anyways, nå funket det fint, og vi grillet pølser, drakk vin, hørte på musikk og spilte kort til den store gullmedaljen. Det var egentlig bare tilfeldig at Sandra plutselig så at det hadde lysnet når hun var ute i 22-tiden - og jammen dukket ikke nordlyset opp 10min senere. Jeg har sett nordlyset noen ganger før, men dette var rimelig bra etter hva jeg har skjønt. "Gardinene" danset over himmelen og vi fikk til og med en anelse lilla i lysskjæret. Når det i tillegg dukket opp to busslaster med turister som misunnelig stirret ned på vårt hjem for natten, nå med bålet flyttet utenfor lavvoen for anledningen og Volbeat på full guffe - så ble det en meget kul opplevelse!

Siste natta lå vi på Scandic Ishavshotellet, og nøt både en bedre middag ute samt en tur ut på den obligatoriske "Rorbua". Før avreise på lørdagsettermiddag var vi innom Ishavskatedralen - en herlig avslutning på en fin svipptur til Nordens Paris. Med Eurobonus-billetter og Sølv-medlemskap hos SAS som inkluderer 2 kolli hver så var de reelle kostnadene kun leiebil, en dag på hotell samt fredagskvelden ute i Tromsø. Man behøver altså ikke å være med på dyre turist-tours for å oppleve litt av hva Tromsø/Nord-Norge har å by på - som altså anbefales på det sterkeste!